RSS

Pengucapan Awam : Tip Keyakinan Diri

27 Apr

Kajian yang dijalankan di University of California, Berkeley, menunjukkan masalah kemurungan boleh diatasi dengan tersenyum di cermin selama 20 minit setiap hari. Dengan bertindak gembira, perasaan yang mencipta “umpan balik” akan memberitahu otak mereka untuk merasa gembira.

Cuba anda lakukan sendiri! Dengan perasaan percaya diri, anda menghantar maklumat fizikal yang memberitahu otak anda bahawa anda merasa percaya diri. Otak anda kemudian akan melihat untuk memberitahu perasaan ini.

Anda mungkin mendapati diri anda berfikir “tentu saja aku merasa percaya diri, aku sudah bersedia” atau “jika orang lain boleh melakukan perkara ini, saya juga boleh” atau “ini bidang dan kepakaran saya dan mereka ingin mendengar apa yang saya perkatakan “.

Perkara ini akan menjadikan lingkaran maklum balas positif. Anda mula merasa yakin diri secara fizikal. Otak anda akan mencari alasan untuk yakin diri dan menemui mereka, dan seterusnya perasaan yakin diri anda akan terus meningkat.

Langkah-langkan untuk merasa yakin diri

Berdiri dengan berat badan yang seimbang atas kedua kaki (jangan bersandar pada satu kaki!)
Santai bahu anda
Membuat gerakan terbuka dengan lengan dan tangan
Senyum
Bicaralah dengan kelajuan yang baik (jangan terburu-buru itu!) Dan berhenti sejenak untuk membiarkan mata anda memandang penonton

Dapatkan pengalaman atau “Buang perasaan takut !”

adalah sebuah buku yang ditulis oleh Susan Jeffers. Idea dasarnya adalah berkenaan perasaan takut yang tidak hilang. Anda tidak boleh menunggu atau berharap perasaan takut akan berubah. Teknik terbaik ialah menukar cara anda dan cuba bertindak dalam menghadapi rasa takut tersebut.

Anda perlu berani dan bertindak tanpa rasa takut. Ingat bahawa anda mungkin kelihatan lebih yakin diri daripada anda rasakan! Dengan berulang kali melakukan sesuatu yang asing bagi anda, kita akan menjadi biasa dengannya dan perasaan takut akan berkurang.

Untuk mendapatkan pengalaman dan mengurangkan rasa takut

Berlatih bercakap di depan khalayak ramai. Seperti orang yang mesra dengan anda, misalnya, teman atau rakan
Secara teratur mengambil peluang kecil untuk bercakap di depan kumpulan, seperti pada pertemuan pasukan
Sukarela untuk membuat persembahan atas nama pasukan anda, seperti memimpin sesi latihan singkat

Meningkatkan kemahiran anda

Pada akhirnya, cara terbaik untuk merasa yakin tentang berbicara di depan umum adalah mengetahui bahawa anda benar-benar baik. Pertimbangkan untuk menghadiri kursus, di mana anda akan mendapatkan nasihat ahli tentang bagaimana membuat persembahan yang lebih besar.

 
Comments Off on Pengucapan Awam : Tip Keyakinan Diri

Posted by on 27/04/2011 in Secalit Pena

 

Comments are closed.

 
%d bloggers like this: